onsdag 27 oktober 2010

Uppföljare till Avatar - om 4 år

Det var väl ingen större överraskning, men nu är det i alla fall 100% officiellt bekräftat att det kommer två uppföljare till världens största film genom tiderna, James Camerons mastodontsuccé Avatar. De båda filmerna kommer att spelas in samtidigt (i stil med Pirates-uppföljarna och hela Sagan om Ringen-trilogin) med start nästa år. Det dröjer dock innan vi får se slutresultatet. Första filmen, än så länge kallad Avatar 2, beräknas ha premiär först i
December 2014 och den andra ett år senare (i stil med Pirates-uppföljarna och hela Sagan om Ringen-trilogin).

James Cameron har tidigare nämnt att Avatar 2 kommer att utforska Pandoras hav. Han har också sagt att han planerar att filma scener till filmen på botten av Challenger Deep, världens djupaste havsdjup, 11.000 meter under vattenytan.

Första filmen var banbrytande inom fotorealistisk datoranimation och "Performance Capture" och är väl kanske den enda filmen som på riktigt visat på 3D-teknikens fulla potential.
Filmen hyllades av kritiker och blev samtidigt världens i särklass största kassasuccé genom tiderna, så James Cameron har mycket att leva upp till med sina uppföljare. Och jag ser ingen anledning till varför han inte skulle lyckas.

Och som filmtidningen Empire pekar ut, så har vi ett antal spännande filmjular att se fram emot under de kommande åren. I år släpps både nya Narnia-filmen och TRON: Legacy. Nästa år är det dags för Puss in Boots och Sherlock Holmes 2 (med vår egen Noomi Rapace), följt av de båda Hobbit-filmerna under 2012 och 2013 och Avatar-uppföljarna 2014 och 2015.

Specialutgåvan av Avatar släpps på DVD och Blu-Ray i November.


Inlägg skrivet av: Jimi

4 kommentarer:

  1. Hmm... Jag tror det blir väldigt svårt för uppföljarna att leva upp till första filmen faktiskt. En uppföljare känns ok till en sånhär film men två, jag vet inte... Det kan bli risk för epic fail...

    SvaraRadera
  2. Där tror jag du har fel. Jag litar helt och hållet på James Cameron, jag tror faktiskt att uppföljarna kan bli betydligt bättre än första filmen! :)

    // Jimi

    SvaraRadera
  3. Vi får se vem av oss som har rätt och jag hoppas förstås att det blir du...=) För övrigt tycker jag att Avatar är den enda film jag sett som varit värd att se i 3D! =)

    SvaraRadera
  4. Coraline tycker jag också var riktigt grym i 3D! :) Annars är det Avatar som har varit klart bäst utav de jag har sett.

    // Jimi

    SvaraRadera