tisdag 24 augusti 2010

Ond tro

På bio den 10 september ser vi OND TRO, en ny svensk psykologisk thriller regisserad av Kristian Petri, som för mig är ganska okänd, men vad jag vet bland annat har regisserat tre avsnitt av den svenska serien Skärsgårdsdoktorn och några avsnitt av polisserien HÖÖK

Fotografen till filmen är Hoyte Van Hoytema, samma fotograf som till Låt den rätte komma in. Manus har Magnus Dahlström, också okänd för mig skrivit. Vad jag har förstått verkar det här vara hans första manus för långfilm!

I rollerna ser vi Sonja Ritcher, en dansk skådespelerska och Jonas Karlsson, en utav mina egna svenska favoriter, som ni förmodligen känner igen från tillexempel Tsatsiki, morsan och polisen, Miffo, eller kanske ifrån en serie som för ett tag sedan sändes på SVT, Mannen under trappan, där han spelade i huvudrollen.

”Ond tro är en historia där de mörka undertonerna ligger till grund, snarare än de helt realistiska. Filmen är kuslig, skrämmande och vacker. Fascinerande och underhållande på samma gång. Det är en film som ger form åt det föränderliga förhållandet mellan vår vardag och våra drömmar. Jag vill skrämma publiken, låta dem känna samma rus, ambivalens, osäkerhet och glädje som från en klassisk spökhistoria – men nu klädd i en modern skepnad.”  - Kristian Petri

Jag tycker att den här filmen, utifrån trailer och beskrivning verkar vara något utöver det vanliga. Spännande!




I samarbete med Filmtrailer.se
 Vi ses på bio!

Inlägg skrivet av: Johanna

3 kommentarer:

  1. sweet!! verkar ju galet spännande

    SvaraRadera
  2. Javisst gör den! Hoppas bara att den lever upp till förväntningarna. Vore ju synd om den inte visas vara så originell som den verkar!
    Men det återstår att se :)

    SvaraRadera
  3. känns som en sjukt bra film, har lite svårt för att förstå danska bara...=)

    SvaraRadera