Recension: Inception

Ken Watanabe, Cillian Murphy,
Tom Hardy, Tom Berenger,
Michael Caine, Lukas Haas
Genre: Sci-Fi, Thriller, Action, Drama
Längd: 2h 25min.

Handling:
Dom Cobb (DiCaprio) är en skicklig "Extractor", d.v.s. någon som kan ta sig in i andra människors drömmar och stjäla deras hemligheter. Cobb är oskyldigt anklagad för mordet på sin fru och kan därför inte återvända till U.S.A. där hans barn väntar. Men när en chans att bli renad från alla anklagelser dyker upp, tvekar Cobb inte en sekund. Uppdraget är något som av många anses omöjligt: Inception, att framgångsrikt plantera en idé i någons sinne och ta sig ut levande. Om han lyckas, får han träffa sina barn igen. Om han misslyckas, kommer han vara fången i en drömvärld för all framtid!

När jag satte mig i biosalongen för några veckor sedan för att se Inception så var mina förväntningar på max! Faktum är att jag sällan, om ens någonsin, har sett fram emot en film så mycket som jag sett fram emot Inception, åtminstone inte en film som varken är en uppföljare eller baserad på en bok eller liknande. Men jag kan säga med en gång att jag inte blev besviken! För Inception är spännande, fängslande och otroligt originell från första till sista sekund. Sällan har jag sett en amerikansk storfilm, eller någon annan film för den delen, som är så genomtänkt, så intelligent, så välgjord, så fulländad. Grundidén är enkel: Tänk om det var möjligt att ta sig in i andra människors drömmar, stjäla deras hemligheter och idéer, och ge dem nya. Den här idén har regissören och manusförfattaren Christopher Nolan byggt vidare på och skapat en allt annat en enkel historia kring. För det gäller att man är alert om man ska hänga med i svängarna. Filmen utspelar sig i flera olika nivåer av det mänskliga sinnet, drömmar i drömmar och drömmar i drömmar i drömmar, som det snabbt och effektivt klipps mellan (redigeraren Lee Smith har gjort ett makalöst jobb!). Vad som händer i en nivå av drömmen påverkar nästa o.s.v. Ändå känns det alltid fullkomligt logiskt, ingen dålig bedrift av Nolan och gänget.

Skådespeleriet är av högsta klass. Leonardo DiCaprio gör huvudrollen som Dom Cobb. Han gör det mycket bra, otroligt bra faktiskt! Han förvandlar, på egen hand och i samspelet med medskådespelarna (i synnerhet Ellen Page som arkitekten Ariadne och Marion Cotillard som Cobbs avlidna fru), en film som kunde ha känts kall och känslolös till en mycket gripande och rörande, stundtals väldigt tragisk historia, om en mans längtan efter att återse sina barn och hans oförmåga att släppa taget om hans fru i centrum. Kanske är det dags för Leonardo att få sin efterläntgtade oscarsstatyett, förmodligen inte, men han förtjänar det verkligen!

Både de tekniska och de estetiska delarna av Inception är fantastiska. Det är ett spektakulärt hantverk, storslaget och vackert!
Foto, ljud, redigering och specialeffekter är alla av högsta klass. Likaså manus och regi. Och filmmusiken av Hans Zimmer är enastående, det bästa jag hört på länge!

Scenerna där några av karaktärerna springer på väggarna i en ständigt roterande korridor och senare flyter fram tyngdlöst i luften är bland det coolaste jag sett på film. Inception är inte bara ett briljant och fängslande science-fiction-drama. Det är också en actionfilm av allra högsta klass. Filmen innehåller några av de mest spektakulära och bästa actionscener jag någonsin har sett. Och det faktum att filmen utspelar sig både i verkligheten och i ett antal olika drömvärldar möjliggör för ett stort antal miljöombyten. Ena stunden befinner vi oss i verklighetens Paris, nästa stund i en regnig storstad någonstans i Amerika, och efter det är vi på toppen av en snötäckt bergskedja.

Om det är något mer jag kunde ha önskat av Inception så är det att Nolan och gänget skulle ha tagit drömvärldarna ett steg längre, som när Ellen Pages karaktär Ariadne, som har fått jobbet att designa drömvärldarna där ”inception” skall utföras, frågar Cobb vad som händer när man börjar fiffla med de fysiska lagarna. Plötsligt viker sig vägen framför dem, med hus, bilar, människor och allt, uppåt, som sett i trailern för filmen. Mer sådant, á la Eternal Sunshine of the Spotless Mind, hade inte skadat, men frågan är om inte filmen hade blivit för konstig för många människor då. Annars hittar jag faktiskt ingenting att klaga på.
 Inception är fantastisk på alla sätt. Den ställer stora frågor (Vad händer när vi inte längre kan skilja på dröm och verklighet?) och det finns verkligen mycket att reflektera över. Samtidigt är det en av de absolut bästa actionfilmer som någonsin har gjorts. Regissören Christopher Nolan har, efter The Dark Knight och nu med Inception, slagit sig fast som en av världens mest genialiska och pålitliga regissörer. För Inception är inget mindre än ett mästerverk, en hisnande resa runt hela världen och en  briljant djupdykning in i det mänskliga sinnet. Helt enkelt en av de senaste årens absolut bästa filmer!

Jimis betyg: 9,5/10

IMDb: 9,1/10 (Top 250: #3)
Rotten Tomatoes: 87% "Fresh"